Egészségügyi marketing

Hamarosan tanácsadóvá válik? Rendelő nyitásán gondolkodik?  Már működő praxisát szeretné felfuttatni? Kliensforgalmát növelné? Hogyan? A válasz egyszerű: tudatos egészségügyi marketing használatával.

A gazdasági válság az egészségügyi szektort sem kímélte. Felmérések szerint a magyar lakosság 85%-a érzi a gazdasági válság hatását, emiatt – igaz különböző mértékben – csökkenti a kiadásait. Az állami egészségügyi ellátás színvonalának romlása bizalomvesztést eredményez a betegek körében mind az egészségügyi ellátórendszer, mind az orvostudomány irányában. Elégedetlenség tapasztalható, aminek következtében az utóbbi időkben megfigyelhető az alternatív gyógymódok felé fordulás. Napjainkban felértékelődik minden, az egészség megőrzését szolgáló, az öngyógyítást elősegítő eszköz, módszer, eljárás, többek között az alternatív orvoslás is.

Az állami egészségügyi intézetek nem tudják megfelelően és hatékonyan ellátni a növekvő beteglétszámot. Ebből adódóan egy olyan vállalkozásnak, stúdiónak vagy magánpraxisnak, amely az állami rendszeren kívül, piaci alapon működik, nem kérdőjelezhető meg a létjogosultsága. E mellett az utóbbi időkben divatos egészségkultusz terjedése is kedvezően hat az alternatív gyógymódokra specializálódott rendelők nyitására, tanácsadók megjelenésére, magánpraxisok beindítására.

Nem mindegy azonban, hogy hogyan fogunk hozzá. Azt kell megértenünk, hogy piacgazdaságban működünk, profitot kell termelni, különben holnap bezárhatunk. Hiába a sok éves tanulás, lehetek én a világ legjobb kineziológusa, vagy tanácsadója, ha nem tudom magamat és a szolgáltatásomat eladni.

A 21. század piaci helyzetet teremtett az egészségügyben – természetesen a szakterületre jellemző, sajátos piacot. A marketing tudomány alkalmazása az egészségügyi tevékenység területén  kevésbé elterjedt, mint a gazdasági élet más területein.Általában a hazai egészségügyi mikro- és kisvállalkozások (természetgyógyászok, kineziológusok, tanácsadók) tőkeszegények. Ebben jelentős szerepet játszik a vállalkozásuk alacsony profittermelő képessége, melynek az egyik oka a hiányzó marketingismeretek.

Napjainkra már nyilvánvalóvá vált, hogy marketingtudás nélkül az egészségügyi magánvállalkozásokat nem lehet igazán eredményesen működtetni. A marketing alkalmazása mára már kényszerként jelentkezik, mert aki nem használja, az a piaci versenyben lemarad. Az alkalmazott marketing technikák, módszerek, eszközök köre folyamatosan bővül. Az orvos, a terapeuta, vagy tanácsadó a napi munkája mellett nem képes korszerű marketing ismeretekre szert tenni, nem tudja hatékonyan alkalmazni. Sokan külsős céget bíznak meg a marketing kommunikációval. Ez is egy megoldás, de a marketingtudás elsajátítható egy erre fokuszáló egészségügyi marketing képzés elvégzésével. Ezt  egy gyorsan, rövid távon megtérülő befektetésnek és semmiképpen nem költségnek kell tekinteni.

Tudomásul kell venni, hogy verseny van, túlkínálat van és sok az egészségügyi konkurens szolgáltatás. Az érvényesül jobban, aki többet, mást, másképpen nyújt a kliensei számára és ezzel arra ösztönzi őket, hogy az egyik- például kineziológus- szolgáltatását előnyben részesítse egy másikéval szemben. A marketingszemléletű tanácsadó, terapeuta tudatosan fogja felépíteni praxisát és ezzel versenyelőnyt szerez más hasonló tevékenységet végző szakemberhez képest. Tehát ha igazán sikeresen akar működni egy természetgyógyász vagy terapeuta, akkor a tanácsadás vagy kezelés tökéletes elvégzése mellett marketingszakembernek is kell lennie. Ha egy alaposan végiggondolt, jól megtervezett üzleti tervvel rendelkezik, melynek része egy hatékony marketing terv, akkor egyre több páciens keresi fel a rendelőt. Az elégedetten és gyógyultan távozó páciensek még több pacienst hoznak. A terapeuta sikeressége és ismertsége ezáltal is nő. A pacientúra kiépítésének és megtartásának tanulható technikái vannak. Nem elég megszerezni, hosszú távon meg is kell őrizni a vállalkozás piaci pozícióját.

Itt állunk az internetes orvoslás küszöbén, hódít a Web 2.0 és a közösségi média használata. Ami tegnap még korszerű marketingkommunikációs eszköznek számított ma már használhatatlan, vagy legalábbis nem az elvárt eredményt hozza. Van mit tanulnunk.

Az egészségügyi marketing fogalma:

Az egészségügyi marketing a vállalkozás egészére kiterjedő, a paciensekkel, kliensekkel való azonosulást hangsúlyozó filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a felső vezetés, illetve a vállakozás irányítójának feladata, oly módon, hogy a résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak. Szűkebb értelemben viszont olyan tevékenység, amely a páciensek, kliensek igényeinek kielegítése érdekében elemzi az egészségügyi piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a páciensekkel, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a klienseket.

Az egészségügyi marketing feladata megkülönböztetni, fenntartható versenyelőnyt biztosítani, elősegíteni a jobb piaci pozíció elérését a versenyhelyzetben lévő cégek, intézmények, szervezetek, egyének számára, a „páciensek mindenek előtt” alapelv figyelembevételével és nem utolsó sorban profitot termelni a tulajdonosok számára. (Bauer-Berács nyomán)

Felhasznált szakirodalom:

Budapesti Corvinus Egyetem előadásjegyzet
Horváth Krisztina szakdolgozat
Medical Tribune
Novákné Halász Anna személyes tanácsai

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Nyomja meg az ESC bilentyűt a bezáráshoz